اضطراب امتحان; علل پيدايش و راه‏هاى درمان آن :

 روانشناس بالینی مرتضی عظیمی فرد

مقدمه:

وجود اضطراب در حد اعتدال‏ آميز آن، پاسخى سازش يافته تلقى مى‏ شود كه موضع‏ گيرى متفاوت انسان‏ها در برابر حوادث طبيعى و غير طبيعى را به دنبال دارد; اضطراب است كه ما را وامى‏دارد تا براى معاينه كلى به پزشك مراجعه كنيم، كتاب‏هايى را كه از كتابخانه به امانت گرفته‏ ايم بازگردانيم، اگر وعده ملاقاتى با كسى گذاشته‏ ايم، به موقع در سرقرار حاضر شويم، در يك جاده لغزنده با احتياط رانندگى كنيم و...

بنابراين وجود اندكى اضطراب مى‏تواند به عنوان يكى از مؤلفه‏ هاى شخصيت و در واقع بخشى از زندگى انسان، تاثير مثبتى بر فرآيند زندگى و تحول آن داشته باشد; زيرا اين فرصت را براى افراد فراهم مى‏ آورد تا مكانيزم‏هاى سازشى خود را در صورت مواجه شدن با منابع اضطراب‏ زا، گسترش دهند. (1) اضطراب در پاره‏اى از مواقع مى‏ تواند، سازندگى و خلاقيت را در كودك يا نوجوان به وجود آورد و يا آن‏ها را تحريك كند تا به طور جدى با يك مسؤوليت مهم مانند آماده شدن براى امتحان يا پذيرفتن يك وظيفه اجتماعى، مواجه شوند. (2) طبيعى است كه اين نوع اضطراب نه تنها هيچ ضررى براى فرآيند رشد انسان ندارد، بلكه امرى سازنده و مفيد نيز هست. اما در مقابل يك نوع اضطراب مرضى (منفى) نيز وجود دارد كه عامل بسيارى از اختلالات شناختى و بدنى، ترس‏هاى غيرموجه و وحشت‏ زدگى‏ها به شمار مى‏ آيد و باعث مى‏شود انسان از بخش عمده‏ اى از امكاناتش محروم گردد. (3)

در اين مقاله بر آن هستيم تا پيامدهاى حاصل از اضطراب امتحان و نيز راه ‏هاى درمان و يا كاهش آن را مورد بررسى قرار دهيم.

تعريف اضطراب امتحان

«اضطراب امتحان‏» اصطلاحى كلى است كه به نوعى اضطراب يا هراس اجتماعى (4) خاص اشاره دارد. اين نوع اضطراب، فرد را نسبت‏به توانايى‏ هايش دچار ترديد كرده و توان او را براى مقابله با موقعيت امتحان، كاهش مى ‏دهد. فردى كه دچار اضطراب امتحان شده است، مواد درسى را مى‏ داند، اما شدت اضطراب وى مانع از آن مى‏ شود كه معلومات خود را هنگام امتحان به ظهور برساند. معمولا بين نمرات اضطرابى و نمرات امتحانى، يك رابطه معكوس معنادارى وجود دارد; به اين شكل كه هر چه نمره اضطراب بالاتر باشد، نمره امتحان كمتر خواهد بود و هر چه نمره اضطراب پايين‏تر باشد، نمره امتحان بالاتر خواهد بود. (5) اين يك واقعيت است كه افزايش اضطراب با كاهش كارآمدى تحصيلى مرتبط است; زيرا اضطراب به طور موقت كنش‏ورى بهنجار (توانايى عقلى معمولى) فرد را دچار اختلال مى‏كند به طورى كه فرد مضطرب نمى‏تواند از توانايى‏هاى عقلى خود خوب استفاده كند; از اين روى يا مطالب امتحانى را خوب نمى‏تواند به حافظه بسپارد يا اين‏كه اگر از قبل همه مطالب را ياد گرفته باشد، هنگام امتحان به او فراموشى دست مى‏دهد و توان بازيابى مطالب آموخته شده را ندارد.