اضطراب امتحان; علل پيدايش و راههاى درمان آن
اضطراب امتحان; علل پيدايش و راههاى درمان آن :
روانشناس بالینی مرتضی عظیمی فرد
مقدمه:
وجود اضطراب در حد اعتدال آميز آن، پاسخى سازش يافته تلقى مى شود كه موضع گيرى متفاوت انسانها در برابر حوادث طبيعى و غير طبيعى را به دنبال دارد; اضطراب است كه ما را وامىدارد تا براى معاينه كلى به پزشك مراجعه كنيم، كتابهايى را كه از كتابخانه به امانت گرفته ايم بازگردانيم، اگر وعده ملاقاتى با كسى گذاشته ايم، به موقع در سرقرار حاضر شويم، در يك جاده لغزنده با احتياط رانندگى كنيم و...
بنابراين وجود اندكى اضطراب مىتواند به عنوان يكى از مؤلفه هاى شخصيت و در واقع بخشى از زندگى انسان، تاثير مثبتى بر فرآيند زندگى و تحول آن داشته باشد; زيرا اين فرصت را براى افراد فراهم مى آورد تا مكانيزمهاى سازشى خود را در صورت مواجه شدن با منابع اضطراب زا، گسترش دهند. (1) اضطراب در پارهاى از مواقع مى تواند، سازندگى و خلاقيت را در كودك يا نوجوان به وجود آورد و يا آنها را تحريك كند تا به طور جدى با يك مسؤوليت مهم مانند آماده شدن براى امتحان يا پذيرفتن يك وظيفه اجتماعى، مواجه شوند. (2) طبيعى است كه اين نوع اضطراب نه تنها هيچ ضررى براى فرآيند رشد انسان ندارد، بلكه امرى سازنده و مفيد نيز هست. اما در مقابل يك نوع اضطراب مرضى (منفى) نيز وجود دارد كه عامل بسيارى از اختلالات شناختى و بدنى، ترسهاى غيرموجه و وحشت زدگىها به شمار مى آيد و باعث مىشود انسان از بخش عمده اى از امكاناتش محروم گردد. (3)
در اين مقاله بر آن هستيم تا پيامدهاى حاصل از اضطراب امتحان و نيز راه هاى درمان و يا كاهش آن را مورد بررسى قرار دهيم.
تعريف اضطراب امتحان
«اضطراب امتحان» اصطلاحى كلى است كه به نوعى اضطراب يا هراس اجتماعى (4) خاص اشاره دارد. اين نوع اضطراب، فرد را نسبتبه توانايى هايش دچار ترديد كرده و توان او را براى مقابله با موقعيت امتحان، كاهش مى دهد. فردى كه دچار اضطراب امتحان شده است، مواد درسى را مى داند، اما شدت اضطراب وى مانع از آن مى شود كه معلومات خود را هنگام امتحان به ظهور برساند. معمولا بين نمرات اضطرابى و نمرات امتحانى، يك رابطه معكوس معنادارى وجود دارد; به اين شكل كه هر چه نمره اضطراب بالاتر باشد، نمره امتحان كمتر خواهد بود و هر چه نمره اضطراب پايينتر باشد، نمره امتحان بالاتر خواهد بود. (5) اين يك واقعيت است كه افزايش اضطراب با كاهش كارآمدى تحصيلى مرتبط است; زيرا اضطراب به طور موقت كنشورى بهنجار (توانايى عقلى معمولى) فرد را دچار اختلال مىكند به طورى كه فرد مضطرب نمىتواند از توانايىهاى عقلى خود خوب استفاده كند; از اين روى يا مطالب امتحانى را خوب نمىتواند به حافظه بسپارد يا اينكه اگر از قبل همه مطالب را ياد گرفته باشد، هنگام امتحان به او فراموشى دست مىدهد و توان بازيابى مطالب آموخته شده را ندارد.
مرتضی عظیمی فرد ، فارغ التحصیل رشته روانشناسی متولد آبپخش ساکن بوشهر هستم